הקמה ועיצוב אנדרטאות כדרך ייחודית להנצחה

רצונו של האדם לשמר לעד את זכר יקיריו הינו חלק מההתמודדות עם הפרידה מאחד מבני המשפחה שהיא קשה וכואבת. כל רצונו של האדם במות עליו יקירו הוא להחזירו לחיים, ומשאינו יכול לעשות זאת הרי שההנצחה 'תחייה' חלקית את האדם ופועלו. ההנצחה לא תניח לשכוח את האיש ומורשת חייו. אחת הדרכים להנצחה הינה באמצעות הקמת ועיצוב אנדרטה.

במה האנדרטה שונה ממצבה?

מצבות

מצבות מסמנות את מקום הקבורה של הנפטרים ומוקמות מעליהם. ישנן בישראל מספר שיטות לקבורה כגון קבורת יחיד, קבורה רוויה, וקבורה בכוכים. בכל אחת מהשיטות מוקמת מצבה מסוגי אבן שונים וברוח הנפטר ובני משפחתו. המשותף לכל המצבות שהינן פרטיות ומציינות את מקום קבורתו של הנפטר.

אנדרטאות

אנו למדים מפירוש המושג אנדרטה: "גַּלְעֵד או יָד הם פסלים, פסל סביבתי, מיצב או מבנה המוצב במקום מסוים, שמטרתו להנציח אישים חשובים, מאורעות היסטוריים וכדומה (ע"ע ויקיפדיה), שזוהי דרך אחת להנצחת הנפטר, במיקום שהוא אינו מקום קבורתו. בדרך כלל בחירת המיקום ועיצוב האנדרטה מהווים חלק מסיפור מותו או מורשתו של הנפטר. אנדרטאות יכולות להיות מוקמות מחומרים ועיצובים שונים. עיצוב אנדרטה וייחודה מתבצע ביחד עם משפחת הנפטר ברגישות רבה והרבה מחשבה על פועלו, מורשתו ולעיתים גם נסיבת מותו.

הנושאים העיקריים המתגבשים יחד עם המשפחה לעיצוב אנדרטה ובנייתה:

  • מיקום האנדרטה (מצביע בדרך כלל על נסיבות מותו והמיקום בו התרחש האירוע שגרם למותו של המונצח)
  • הסיפור שהמשפחה מעוניינת להעביר
  • העיצוב האומנותי, הפסל שנבחר לעצב
  • החומרים שממנו מוקמת האנדרטה, פיסול באבן, שילוב אלמנטים מעץ או ברזל וכד'

אנדרטאות בישראל

רוב אתרי ההנצחה בישראל הינם אתרי הנצחה לנופלי מערכות ישראל. אך, בשנים האחרונות, יש רצון עז של משפחות פרטיות להנציח את יקיריהם ופועלם בהקמה ועיצוב אנדרטה המסמלת ומציינת את הנפטר ופועלו. רוב האנדרטאות מוקמות במרחב הפתוח וחייבות לעמוד בתנאי מזג אויר ולכן השימוש באבנים ובסלעים הינו הרווח, פיסול באבן לעיצוב האנדרטה עונה לצרכים.

כיצד והיכן נקבל אנדרטה שתענה לצרכינו?

אצלנו, ב'בורקין מצבות בע"מ', ישנו צוות מקצועי ומסור הפועל בתחום שנים רבות וכולל בתוכו אומנים שמלווים את המשפחה בפרויקט ההנצחה בנוסף למכשור מגוון וחדשני בתחום למען הקמת אנדרטה שתהיה ברמה מכובדת וכנה ותצליח לספר את הסיפור בדיוק וברגש.

התרשמו מפרויקטים שונים שביצענו בתחום האנדרטאות